Kritizovat papeže?

11. 1. 2011 22:12
Rubrika: Ostatní

Někteří tzv. „tradicionalisté“ se při svých polemikách proti činům papeže snaží obhájit říkajíce: „I sv. Brigita či sv. Kateřina Sienská kritizovala papeže.  Dokonce Svatý Tomáš Aquinský píše: ‚Jestliže je však ohrožená víra, musí být představení svými podřízenými i otevřeně káráni.‘“

1) Zapomínají, že světice psaly papežům listy soukromé, nebrojily proti papeži veřejně, nepsaly do novin, nepsaly blogy…

2) Při citování slov sv. Tomáše vynechávají předcházející odstavec: „K druhému se musí říci, že ‘do očí odpírati přede všemi’ přesahuje míru bratrského napomenutí; a proto by Pavel Petra tak nekáral, kdyby nebyl nějak rovný, co do obrany víry. Ale napomenouti ve skrytě a uctivě, to může i ten, který není rovný. Proto Apoštol píše, Kol. posl., aby svého představeného napomenuli, když praví: ‘Řekněte Archippovi, Svůj úřad zastávej.’
Jest však věděti, že, kde by hrozilo nebezpečí víře, poddaní by měli obviniti představené též veřejně.“ (ST II-II q. 33 a. 4 ad 2)
Vidíme tedy, že když sv. Tomáš mluví o veřejném kárání podřízeným, má na mysli „kárání přímo do očí“, nikoliv veřejné hanění.

Tzv. „tradicionalisté“ mohou pro své jednání v této věci najít oporu snad jen u J. Husa, o jehož snahách o nápravu poměrů Dr. Jan Sedlák píše: „Jenom že prostředky, jimiž se Hus snaží je provésti, byly jednak neúčinné, jednak chybné. Útočná kázání před věřícím lidem špatných kněží nenapravovala, nýbrž roztrpčovala je, dobré pak snižovala a podvracela úctu ke kněžím a duchovním představeným.“ (M. Jan Hus, Dr. Jan Sedlák, V Praze 1915, str. 230)

Zobrazeno 2061×

Komentáře

Evelyn

1) ty sis nevšiml, já jsem si všiml. Tvrzení proti tvrzení. Na tom chceš stavět? Trošku slabý.

2) aha, tak v tom případě nechápu, proč to neadresuješ přímo tam, kde se to děje.

3) o svatého Tomáše se samozřejmě z části OPÍRÁM. Není mi ale jasné, kde se s ním SROVNÁVÁM.
Dále tvá "logika" je skutečně obdivuhodná.

K tvému (a nejen tvému) rozvažování nabízím jméno a případ Savonarola. Svou pozornost bys měl věnovat především tomu, PROČ byl tento řeholník papežem pronásledován a proč měl tento papež v jeho kázáních, jež pranýřovala nemorálnosti duchovenstva (všetně papeže samého) velkou zálibu.

Nedělám si naděje, že bys potom revidoval svůj názor. Ale třeba to pomůže někomu, kdo není osobně zatížen nevím čím přesně a je schopen akceptovat racionální argumenty.
Toť vše na tvé téma.

MiroslavKratochvíl

1) Pokud sis toho všiml jen ty, pak to těžko může být 'do očí odpírání veřejné', o kterém píše TA.

2) Jak víš, že neadresuju? Každopádně, ty mnoho věcí nechápeš, už si zvykám.

3) Psal jsem o "opírání se" o JH, že ty jsi to nepochopil a viděl jsi v tom "srovnávání", za to nemůžu. Vidím, že jsi ani mou nápovědu (S Husem můžu většinu tradi srovnávat stejným právem, jakým se většina tradi srovnává s knězem Akvinským.) nepochopil.

Zobrazit 10 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio