Halloween a čarodějnictví

6. 11. 2009 21:49
Rubrika: Ostatní

Halloween v obecném povědomí není nic jiného než nevinná sousedská párty v kostýmech, při které malé děti chodí dům od domu a říkají „trick-or-treat" (darebnost či cukroví). Jen bručoun by si troufl nesouhlasit. Někteří rodiče o původu Halloweenu nevědí nic, a pravděpodobně je to ani nezajímá, protože v Americe se tato oslava zdá být nedílnou součástí kultury.

Původ Halloweenu, původ chození po domech, nošení masek a kostýmů lze vystopovat až ke starým keltským pohanům, kteří slavili Nový rok Samhain kolem 1. listopadu - blízko podzimní rovnodennosti, značící začátek doby temna. Staří Keltové věřili, že bůh slunce byl zajat pánem smrti, knížetem temnoty. Jeho galské jméno, podle Josepha Cambella autora knihy Occidental Mythology, bylo cernunos od slova cerna "rohatý" a na pomnících byl znázorňován s rohy či parohy.

Samhain - období od 31. října do 2. listopadu - bylo považováno za období "bez času". Jeden rok právě skončil, nový ještě nezačal, vládl chaos. Clona mezi světem živých a světem mrtvých byla nejtenčí, budoucnost se dala věštit a mrtví mohli volně přecházet mezi životem a smrtí. Toto byly a jsou hlavní pohanské posvátné dny. Během těchto pohanských slunečních a měsíčních slavností druidští kněží měli na starosti získat přízeň duchů nabízením obětních darů a zapalováním ohňů. Doufalo se, že duchové budou uspokojeni a nedojde tak k únosům dětí, ničení úrody a způsobování chaosu. Tedy zde má původ zvolání trick-or-treat a také možná detroitská "hell FIRE night (noc pekelných ohňů)", při které uvnitř města chuligáni zapalují budovy.

Masky a kostýmy jsou rovněž pohanského původu. Na Samhain se druidové pokoušeli věštit budoucnost a přitom nosili kůže rituálně obětovaných zvířat. Masky se také používají jako vstup do démonického světa při voodoo a při dalších okultních praktikách. Bonfires (angl. „velký oheň, vatra") jsou vlastně "bone fires" - ohně z kostí, toto označení pravděpodobně pochází od upalování lidských a zvířecích obětí. Svítilna přehazovaná přes rameno zahaleného druida na Sahmain byl dutý tuřín na provázku. Uvnitř hořela olejová lampa, která prosvěcovala vyřezanou podobiznu obličeje démona. Mělo se za to, že uvnitř tuřínu spočívá duch nebo démon, který odtud muže druida řídit nebo se ho zmocnit.

V knize Secret Societies of all Ages and Countries autor Charles William Heckethorn vysvětluje, že slovo druid může pocházet z "galského slova DRUIDH 'moudrý muž' nebo 'čaroděj' ...archa tajemství se nazývala kromlech a byla užívána jako posvátný pastos nebo místo obrození." Heckethorn doplňuje "pastos - oltář na kterém se konaly rituály znesvěcení panenství povinné pro uvedení do falického kultu."

Dvojice druidského božstva jsou mužský prvek Hu a ženský prvek Ceridwen, Toto božstvo má stejné charakteristiky jako egyptské božstvo Osiris a Isis (Isis je bohyně plodnosti/sexu). Heckethorn napsal, že druidské slavnosti byly po celou noc "nemravné", "kdy kněží a obsluhující odešli do lesů, kde páchali ty nejhanebnější orgie... Z jejich oltářů proudila krev lidských obětí. Někdy byly při těchto modloslužbách obětovány zápalné oběti mužů, žen a dětí uzavřených do velkých proutěných věží."

V roce 834 po Kristu, Církev, snažíce se o nahrazení druidské slavnosti mrtvých, přesunula slavení svátku všech svatých z května na 1. listopadu (Halloween je jenom zkrácením "all Hallows Eve" - předvečer všech svatých). Nicméně, Keltové a jiní pohané pokračovali ve svých pohanských praktikách a náhlý vzestup čarodějnictví ve středověku přinesl ke slavení Halloweenu kosti, černé kočky a související "výbavu". V polovině 19. století irští imigranti prchající před hladomorem kvůli nedostatku brambor přinesli synkretizované keltsko-čarodějnické zvyky spojené s Halloweenem do Ameriky, kde vydlabané tuříny byly nahrazeny vydlabanými dýněmi. Tyto pohanské praktiky byly začleněny do naší americké kultury a zůstávají zde dodnes.

Křesťanští rodiče by měli znovu zvážit svůj souhlas s myšlenkou Halloweenu jen jako "nevinné kostýmové party" pro své děti. Užívání halloweenské výbavy při pohansko-čarodějnických posvátných dnech znecitlivuje u dětí vnímání hříšné povahy čarodějnictví, spiritistických seancí a New Age praktik - jež jsou všechny antikřesťanské.

 (zdroj: jakýsi leták)

Zobrazeno 3058×

Komentáře

jarkao

díky za přiblížení původu a podnět k přemýšlení. Souhlasím i se zvážením souhlasu účasti dětí, ale letos kam se podívám je halloweenská party součástí programu snad každé MŠ a ZŠ v Brně a okolí

VáclavDavid

Tady si nejsem jistý, zda to, co je zde popsané, byla keltská norma? Panenství bylo většinou kultur ceněno a ne cíleně znesvěcováno. Lidské oběti byly, o tom není sporu, ale opět je to otázka míry a charakteru těchto obětí. A konečně, "kněží a obsluhující odešli do lesů, kde páchali ty nejhanebnější orgie...," to zní velmi divně, protože to, co je hanebné z křesťanského pohledu, oni za hanebné považovat nemuseli atd.

Jako někdejší spolupracovník Dr. Waldhausera, člověka, jehož odborná erudice je nepopiratelná, mám z tohoto článku pocit, že by ho rozcupoval každý druhý student prvního ročníku archeologie.

Tím se v žádném případě nechci oslav Haloweenu zastávat, mj. jednou z jejich forem byla i oslava 7. listopadu, i když to tehdy nikdo takto neformuloval... (lampiony, přelom dějin...)

VáclavDavid

Ostatně to, proč se slaví ve školkách a školách Haloween souvisí právě s tím, že jsou na to učitelky zvyklé od 7. listopadu a dětem nechtějí vzít radost z lampionového průvodu. Někde se navíc tvrdí, že se s Haloweenem zároveň slaví 28. říjen...

vaso

Nic to nemění na tom, že je Haloween s křesťanstvím naprosto neslučitelný.

MiroslavKratochvíl

"Panenství bylo většinou kultur ceněno a ne cíleně znesvěcováno. Lidské oběti byly, o tom není sporu, ale opět je to otázka míry a charakteru těchto obětí. A konečně, "kněží a obsluhující odešli do lesů, kde páchali ty nejhanebnější orgie...," to zní velmi divně, protože to, co je hanebné z křesťanského pohledu, oni za hanebné považovat nemuseli"

a) Proč by mělo znít divně, že současný člověk něco označí za hanedbost? Když napíšu, že Hitler páchal hanedbosti, také se ti to bude zdát divné, protože on to za hanebnosti třeba nepovažoval?

b) Ad panenství: sám píšeš, že ne všechno, co křesťané považují za hanebné, může někdo jiný považovat za hanebné také. Proč by tedy někdo nemohl vyjadřovat cennost panenství jejím znesvěcováním?

Zobrazit 5 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio